طبق عرفی نامشخص نمایندگان مجلس برای نظارت بر رخدادهای جاری در چنین تورنمنتهایی حضور دارند، ولی مسئله اینجاست که آورده آنها غیر از هزینههای احتمالی چه چیز دیگری است؟ پیشازاین بارها مطالبی از این جنس منتشر شده که ورزشکاران حاضر در المپیک از همراهینکردن مربیان، فیزیوتراپها و ماساژورها گلایه داشتهاند؛ آنهم در شرایطی که سهمیه اختصاصیافته به افراد متفرقه میتوانست به همین افراد تعلق بگیرد.
کاروان ایران در این دوره طبق اسنادی که مسئولان کمیته ملی المپیک منتشر کردهاند، شامل ۴۰ ورزشکار و ۹۶ همراه است که حضور تعدادی از این همراهان توجیه چندانی ندارد. بدون درنظرگرفتن حضور همه اعضای هیئت اجرائی کمیته ملی المپیک در پاریس که قاعدتا نمیتواند همراه با دستاورد خاصی باشد، حضور نماینده مجلس خبرسازتر از دیگران شده است.
ظاهرا طبق عرفی نامشخص نمایندگان مجلس برای نظارت بر رخدادهای جاری در چنین تورنمنتهایی حضور دارند، ولی مسئله اینجاست که آورده آنها غیر از هزینههای احتمالی چه چیز دیگری است؟ پیشازاین بارها مطالبی از این جنس منتشر شده که ورزشکاران حاضر در المپیک از همراهینکردن مربیان، فیزیوتراپها و ماساژورها گلایه داشتهاند؛ آنهم در شرایطی که سهمیه اختصاصیافته به افراد متفرقه میتوانست به همین افراد تعلق بگیرد.
نکتهای که داستان قاضیزادههاشمی را کمی مبهمتر هم میکند، سمت او در فهرست افرادی است که کمیته ملی المپیک برای اعزام در نظر گرفته است. در فهرست منتشرشده چنین آمده است که احسان قاضیزادههاشمی، رئیس کمیسیون برنامهریزی و اقتصادی کمیته المپیک است. با وجود این، مرور اخبار مربوط به کمیته ملی المپیک مشخص نمیکند که او چه زمانی به این عنوان منصوب شده و کاراییاش را چطور در این پست نشان داده که توانسته عضوی از کاروان اعزامی ایران به المپیک پاریس باشد.
هرچند که دراینمیان، با مرور برخی از اظهارات قبلی قاضیزادههاشمی میتوان پی برد که او از چه زمانی به کمیته وصل شده و احتمالا از چه زمانی بلیت حضورش در پاریس قطعی شده است. برای رسیدن به این پرسش کافی است سَری به اسفند ۱۴۰۱ زد که او در دفاع از بودجه اندک کمیته المپیک و پارالمپیک صحبت کرده و از این گفته بود که تلاش میکند بودجه این دو نهاد را افزایش دهد. در آن روزها احسان قاضیزادههاشمی گفته بود: «راجعبه اعتبارات کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، دولت اعتباری پیشنهاد داده است.
عزیزان در کمیتههای المپیک و پارالمپیک جلساتی داشتند و گفتند که این اعتبارات پاسخگوی نیازهای آنها نیست و با توجه به هزینههای ارزی بالا و پیشبینیهایی که میشود، کفاف آنها را نمیدهد. ما برنامه داریم که کمک ویژهای به آنها کنیم، اما اینکه بخواهم عددورقم بگویم، باید تا سال جدید صبر کنید. ما این نیاز را جدی ارزیابی میکنیم و میدانیم که برای حضور خوب این اعتبار جوابگوی نیاز کمیته ملی المپیک و پارالمپیک نیست. ما به فدراسیونها و ورزشهای قهرمانی توجه داریم؛ بهویژه برای رشتههایی که ما بتوانیم در المپیک کسب سهمیه و شانس مدالآوری داشته باشیم.
احتمالا تلاشهای قاضیزادههاشمی در این مسیر بوده که او را رفتهرفته وارد فهرست افراد اعزامی به پاریس کرده است. اگرچه میتوان اهمیت افزایش بودجه المپیکیها در سال المپیک را درک کرد، ولی پرسش اصلی که همچنان پابرجاست این است که چرا رویه غلط اعزام افراد متفرقه به این بازیهای مهم قطع نمیشود؟
چرا بهجای تسهیل در چنین اموراتی، این سهمیهها در اختیار افرادی که میتوانند آورده فنی بیشتری برای کاروان اعزامی داشته باشند، قرار نمیگیرد؟ حضور این افراد سالهای زیادی به بهانههای مختلف توجیه شده است، ولی واقعیت این است که خروجی آنها هرگز با وعدههایی که در جریان چنین سفرهایی دادهاند، همخوانی نداشته است؛ آیا تابهحال شنیدهاید نماینده مجلسی پس از حضور در چنین تورنمنتهای بزرگی از این بگوید که تجربهاش را تبدیل به دستاورد برای ورزش و ورزشکاران ایرانی کرده است؟
source