صنعت گیم قطعا طی دو دهه اخیر تحولات زیادی به خود دیده و گسترش محبوبیت بازی‌های چندنفره آنلاین یکی از بزرگ‌ترین نقش‌ها را در این تحول داشته است. مسلما یکی از دلایل کلیدی‌ای که موجب انفجار محبوبیت این بازی‌ها شده، افزایش سرعت و ثبات اینترنت است. امروزه دیگر لن پارتی‌ها به خاطره تبدیل شده‌اند، اما باز هم علی‌رغم پیشرفت تکنولوژی، هنوز هم خیلی‌ها هستند که به پرسرعت‌ترین اینترنت با بیشترین پهنای باند دسترسی ندارند. از این رو، شاید برای بسیاری‌مان این سوال پیش بیاید؛ اصلا مصرف اینترنت بازی های آنلاین مدرن چقدر است؟ خوشبختانه، جواب «نه چندان» خواهد بود.

به طور میانگین، مصرف اینترنت بازی های آنلاین به همان اندازه استریم کردن موسیقی، یعنی بین ۴۰ تا ۱۰۰ مگابایت در ساعت است. برای مقایسه، تماشای ویدیوهای HD می‌تواند ساعتی بین ۱ تا سه گیگابایت مصرف داشته باشد. اگر هم سراغ ویدیوهای 4K برویم این عدد به ساعتی ۷ گیگابایت می‌رسد.

می‌توانید مطمئن باشید که هیچ بازی‌ای به اندازه استریم کردن ویدیو حجم اینترنتتان را نمی‌بلعد. با این حال، مصرف داده در هر بازی می‌تواند متغیر باشد. پس در این راهنما، مصرف اینترنت ساعتی بازی‌های آنلاین محبوب را لیست کرده‌ایم.

مصرف داده در ساعت (مگابایت) بازی
80 PUBG
100 Fortnite
230 Apex Legends
600 Counter-Strike 2
250 Valorant
80 Team Fortress 2
150 Overwatch 2
70 Rainbow Six Siege
40 Call of Duty Black Ops 4
40 Call of Duty WWII
80 Call of Duty Modern Warfare 3
175 Call of Duty Warzone
100 The Finals
100 Battlefield V
200 Battlefield 2042
85 Battlebit Remastered
60 Diablo IV
40 World of Warcraft
60 Black Desert Online
15 Runescape
50 Guild Wars 2
20 The Elder Scrolls Online
20 Final Fantasy XIV
30 Star Wars: The Old Republic
120 Dota 2
100 League of Legends
30 Heroes of the Storm
100 Smite
700 Microsoft Flight Simulator
30 Monster Hunter: World
300 Destiny 2
115 Warframe
60 Hearthstone
20 Marvel Snap
30 Sea of Thieves
70 Fall Guys: Ultimate Knockout
60 GTA Online
40 Rocket League
80 Minecraft
50 Genshin Impact
120 Honkai Star Rail

لازم به ذکر است که تمام اعداد بالا صرفا تخمینی و میانگین هستند. مصرف دقیق داده به فاکتورهایی همچون تعداد بازیکنان حاضر در یک مچ یا فلان بخش مپ یک بازی MMO بستگی دارد. این را هم باید در نظر بگیرید که موقع آنلاین بازی کردن، آیا عامل دیگری غیر از آن بازی وجود دارد که اینترنت مصرف می‌کند؟ مثلا برنامه‌ای در کامپیوتر در حال آپدیت شدن است، یا اصلا این که کس دیگری در خانه با همان اینترنت مشغول گشتن در اینستا و توییتر است یا خیر.

همچنین، ما در ایران هستیم و تعدادی از این بازی‌ها ما را تحریم کرده‌اند – به عبارت دیگر، برای دسترسی به سرورهای آن‌ها نیاز به نرم‌افزار تغییر آی‌پی داریم. استفاده از آن‌ها، جدا از تاثیری که روی پینگ و سایر فاکتورهای اینترنت می‌گذارد، مصرف داده را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

کلا بهتر است خودتان نیز با توجه به نکات ذکر شده، مصرف بازی مد نظر خود را اندازه بگیرید. ساده‌ترینش این است که ابتدا میزان حجم باقی‌مانده خود را از سایت یا برنامه ISP خود چک کنید، سپس وارد بازی شوید و مدتی بازی کنید. پس از خروج، حجم باقی‌مانده را با حجم قبل از بازی مقایسه کنید. همچنین برخی از مودم‌ها نیز قابلیت اندازه‌گیری دقیق اینترنت مصرف شده توسط هر دستگاه را دارند، پس در صورت امکان از آن‌ها هم استفاده کنید.

اما کلا واضح است که سرعت و پهنای باند فاکتورهای اصلی در گیمینگ آنلاین نیستند. بیشتر از آن‌ها، باید بیشتر حواستان به پایداری، لیتنسی و پینگ اینترنتتان باشد. مثلا این که اینترنتتان با افت سرعت یا قطعی ناگهانی مواجه نشود، یا این که پینگتان در مرحله قابل قبولی باشد تا تجربه‌تان را نابود نکند.


آموزش‌های بیش‌تر را از ویجیاتو دنبال کنید:


پرسش‌های متداول در مورد مصرف اینترنت بازی های آنلاین

آیا مصرف اینترنت بازی های آنلاین بالا است؟

خوشبختانه، جواب «نه چندان» است. به طور میانگین، مصرف اینترنت بازی های آنلاین باید به همان اندازه استریم کردن موسیقی باشد.

مصرف اینترنت دیگر سرویس‌های آنلاین چقدر است؟

استریم کردن موسیقی بین ۴۰ تا ۱۰۰ مگابایت در ساعت است. تماشای ویدیوهای HD می‌تواند ساعتی بین ۱ تا سه گیگابایت مصرف داشته باشد. اگر هم سراغ ویدیوهای 4K برویم این عدد به ساعتی ۷ گیگابایت می‌رسد.

مهم‌ترین فاکتورهای تجربه بازی‌های آنلاین چیست؟

سرعت و پهنای باند فاکتورهای اصلی در گیمینگ آنلاین نیستند. بیشتر از آن‌ها، باید بیشتر حواستان به پایداری، لیتنسی و پینگ اینترنتتان باشد.

source

توسط tehruntime.ir