کلاس حضوری یوس
با در دست گرفتن کنترل بیشتر مناطق افغانستان توسط طالبان و نزدیک شدن به کابل، پایتخت و بزرگترین شهر، افغان‌هایی که از خشونت فرار می‌کنند و می‌خواهند کشور را ترک کنند، بحثی را در کشورهای ثروتمند بر سر اینکه آیا از آنها استقبال کنند، حتی در زمانی که رهبران بسیاری از کشورها در تلاش هستند، ایجاد کرده‌اند. برای اخراج پناهجویان افغانی که در سال های گذشته به آنجا آمده اند.
افغان‌ها در صف‌های طولانی در اداره پاسپورت منتظر می‌مانند تا مدارک سفر خود را در … [+] 14 اوت 2021 در کابل، افغانستان.
حقایق کلیدی Getty Images به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، حداقل 400000 افغان در سال 2021 به دلیل جنگ مجبور به ترک خانه های خود شده و در داخل کشور خود آواره شده اند.
رویترز روز جمعه گزارش داد که ایالات متحده 1200 افغان را که ویزای مهاجرت ویژه (SIV) دریافت کرده اند، برای مترجمان سابق و دیگر کمک کنندگان نیروهای آمریکایی که در معرض خطر انتقام قرار دارند، تخلیه کرده است و واشنگتن قصد دارد در آینده 3500 نفر دیگر را بیرون آورد. چند هفته، در حالی که مخفیانه تلاش می کرد کشورهای آسیای مرکزی و بالکان را متقاعد کند که پناهندگان را بپذیرند.
وزارت امور خارجه در 2 آگوست گفت که هزاران افغان آواره دیگر اجازه خواهند داشت در ایالات متحده پناهنده شوند، با ایجاد یک دسته پناهجوی جدید برای افرادی که در معرض خطر هستند، زیرا آنها برای سازمان های غیردولتی یا رسانه های ایالات متحده کار می کردند – اما آنها ابتدا این کار را خواهند کرد. برای عبور از مرز، که اکنون بیشتر آن توسط طالبان کنترل می شود، به کشور ثالث قبل از اینکه آنها بتوانند درخواست دهند.
در همین حال، وزیر مهاجرت این کشور روز جمعه گفت که کانادا پذیرای 20000 پناهجو از افغانستان خواهد بود و مدافعان حقوق بشر، زنان، LGBTQ و سایرین را که در خطر آزار و اذیت طالبان قرار دارند، در اولویت قرار خواهد داد.
بسیاری از کشورهایی که اخراج ها را متوقف کرده اند و پذیرفته اند که از پناهجویان بیشتر استقبال کنند، کشورهای عضو ناتو هستند که از سال 2003 به طور رسمی ائتلاف نیروهای غربی در افغانستان را رهبری می کند.
آلمان، دانمارک، بلژیک، هلند و یونان – همه اعضای ناتو – و همچنین اتریش در 5 اوت به کمیسیون اروپا نوشتند تا اخراج افغان‌هایی که برای پناهندگی رد شده‌اند ادامه یابد.
به گزارش الجزیره، با به دست گرفتن کنترل مناطق وسیعی از کشور توسط طالبان در روزهای بعد، هلند، دانمارک و آلمان مسیر خود را تغییر دادند و اخراج ها را متوقف کردند و دانمارک روز پنجشنبه با پذیرش 45 شهروند افغان که برای نیروهای این کشور کار می کردند موافقت کرد.
مقامات مهاجرت اتریش، یونان و بلژیک در مصاحبه‌ها و بیانیه‌های خود در توییتر تا روز شنبه، پس از اینکه طالبان کنترل بیش از نیمی از استان‌های افغانستان و دومین و سومین شهرهای بزرگ آن را به دست گرفتند، موضع خود را توجیه کردند.
به گزارش الجزیره، فنلاند، سوئد، نروژ و فرانسه نیز اخراج افراد به افغانستان را متوقف کرده اند.
سامی مهدی، مقام ارشد بلژیک در امور پناهندگی روز دوشنبه در توئیتی که توسط رویترز ترجمه شده است، نوشت: «اینکه مناطق یک کشور امن نیستند به این معنا نیست که هر اتباع آن کشور به طور خودکار مستحق حمایت هستند».
پیشینه کلیدی حدود 2.9 میلیون نفر تا پایان سال 2020 در داخل افغانستان آواره شده بودند و 2.6 میلیون افغان در خارج از کشور پناهنده بودند. در اروپا، جایی که سیاست‌ها و لفاظی‌های ضد مهاجرتی پس از آن که بیش از 2.5 میلیون نفر – که اکثر آنها از سوریه، افغانستان و عراق فرار کردند – در سال‌های 2015 و 2016 درخواست پناهندگی کردند، افزایش یافته است، استقبال از پناهندگان بیشتر برای بسیاری از رای‌دهندگان از نظر سیاسی سمی است. در ایالات متحده، جمهوری‌خواهان محافظه‌کار به شدت با پناهندگان مخالفت کرده‌اند، اما در بهار امسال، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز برنامه‌ریزی کرده بود که به اندازه دونالد ترامپ، قبل از اینکه مترقی‌ها در حزب او را فراخواندند، به تعداد کمی از پناهجویان اجازه ورود دهد.
گروه InterAction، یک ائتلاف بین‌المللی از سازمان‌های غیرانتفاعی که بر فقر و حقوق بشر تمرکز می‌کند، در متنی نوشت: «الزام کردن افغان‌های در معرض خطر برای جابه‌جایی بین‌المللی قبل از درخواست ویزا، بیشتر مردم افغانستان را که با ایالات متحده شریک هستند به خطر می‌اندازد». پست وبلاگ 2 اوت در انتقاد از وزارت امور خارجه.
مطالعه بیشتر کاخ سفید اعلام کرد که آماده خروج کامل از سفارت ایالات متحده در افغانستان است (فوربس)
اخراج افغان ها از سوی اروپا با افزایش شدید طالبان متوقف می شود (واشنگتن پست)
ایالات متحده 3000 سرباز اضافی را به دلیل عقب نشینی از سفارت کابل به افغانستان می فرستد (Forbes)
طالبان سومین شهر بزرگ افغانستان را با فروپاشی سریع دولت تصرف کردند (فوربس)
من را در توییتر دنبال کنید. یک نکته ایمن برای من بفرست Graison Dangor درباره سلامت روان، مراقبت های بهداشتی، تجارت و موضوعات دیگر برای NPR، Kaiser Health News، Al Jazeera و Minneapolis Star Tribune گزارش داده ام. نکات داستانی در [email protected] یا 347-567-6367 (تماس/متن/WhatsApp/Signal) خوش آمدید.">

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط tehruntime