جوان آنلاین: برترین ورزشکاران پارالمپیکی ایران از امروز جدال برای کسب بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ را آغاز می‌کنند. اولین روز از بازی‌های پارالمپیک در حالی امروز برگزار می‌شود که کاروان ورزش کشورمان دیشب در مراسم افتتاحیه رژه رفت. هاجر صفرزاده و محمدرضا میرشفیعی، پرچمداران ایران در این مراسم بودند. 
هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ تا ۱۸ شهریورماه ادامه دارد و ۴ هزار و ۴۰۰ ورزشکار از ۱۷۰ کشور مختلف در ۲۳ رشته به مصاف هم می‌روند. با اینکه امریکا تاکنون هشت بار در صدر جدول توزیع مدالی قرار گرفته است، اما از بازی‌های سال ۲۰۰۴ تا توکیو ۲۰۲۰، چینی‌ها پنج دوره متوالی در پارالمپیک بهترین بودند. 
 
کاروان ورزش ایران در این دوره با نام «فرزندان ایران» و با شعار «ایمان، ایثار و افتخار» شرکت کرده و ۶۵ ورزشکار کشورمان در ۱۰ رشته به میدان می‌روند. در ۹ دوره‌ای که ایران در بازی‌های پارالمپیک حضور داشته، مجموعاً ۱۶۰ مدال (۶۷ طلا، ۴۸ نقره و ۴۵ برنز) از آن ورزشکاران کشورمان شده است. بهترین عملکرد ایران در باز‌های ۲۰۱۲ لندن به دست آمد و کاروان ما رتبه یازدهم را تصاحب کرد. در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو نیز ایران در حالی در جایگاه سیزدهم ایستاد که ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز از آن ورزشکاران ما شد. 
ورزشکاران ایران در رشته‌های والیبال نشسته، گلبال، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراوزنه‌برداری، پاراشنا، پاراتیروکمان، پاراتکواندو، پاراجودو و پاراکانو در این رقابت‌ها حضور دارند. تعداد ورزشکاران اعزامی نسبت به دوره گذشته از ۶۲ به ۶۵ نفر افزایش یافته و ۱۲ نماینده ایران در پاریس خانم هستند. محمدرضا میرشفیعی ۵۱ ساله، مسن‌ترین ورزشکار و زهرا رحیمی ملی‌پوش ۱۵ ساله پاراتکواندو، جوان‌ترین ورزشکار ایران هستند. همچنین مرتضی مهرزاد با ۲ متر و ۴۶ سانتیمتر، بلندقدترین ورزشکار پارالمپیک ۲۰۲۴ است. در بین ورزشکاران و تیم‌های اعزامی، تیم‌ملی والیبال نشسته با هفت طلا و دو نقره پارالمپیک پرافتخارترین تیم ایران محسوب می‌شود. شهلا بهروزی‌راد در رشته پاراکانو اولین ورزشکار و علی‌اکبر غریب‌شاهی و امین احمدزاده در پاراوزنه‌برداری آخرین ورزشکاران ما در این رویداد بزرگ هستند. 

 روز اول
کار ورزشکاران ایرانی در پارالمپیک ۲۰۲۴ با ورود تکواندوکاران به میدان آغاز می‌شود. در اولین روز بازی‌ها، دو ملی‌پوش پاراتکواندو با عزمی راسخ در کاخ گرندپله روی شیاپ‌چانگ می‌روند. مریم عبدالله‌پور در وزن ۴۷- کیلوگرم بانوان در کلاس K۴۴ و زهرا رحیمی در وزن ۵۲- کیلوگرم از ساعت ۱۱:۳۰ صبح نبرد با رقبا را آغاز می‌کنند. عبدالله‌پور در دور نخست استراحت دارد و سپس به دیدار برنده مبارزه کامرون و پرو می‌رود. رحیمی نیز در مبارزه نخست به دیدار «شائو گیان» از چین می‌رود و در صورت برتری با «ماچادو» از برزیل برای صعود به نیمه‌نهایی پیکار می‌کند. 
همچنین در رشته تیراندازی باکمان ملی‌پوشان ایران به سمت هدف تیراندازی می‌کنند. فاطمه همتی در کامپوند انفرادی بانوان و غلامرضا رحیمی و محمدرضا عرب‌عامری در ریکرو انفرادی مردان از ساعت ۱۴:۳۰ وارد میدان می‌شوند. هادی نوری و علی‌سینا منشازاده در کامپوند انفرادی مردان و سمیه رحیمی در ریکرو انفراد بانوان از ساعت ۱۸:۳۰ رقابت‌شان را آغاز می‌کنند. 

 روز دوم
فردا روز دوم بازی‌هاست و علاوه بر رشته‌های انفرادی، رشته‌های تیمی‌مان نیز به جنگ رقبا می‌روند. رقیه شجاعی اولین نماینده ایران در رشته پاراتیراندازی است و از ساعت ۱۰:۳۰ در دور مقدماتی تفنگ بادی ایستاده ۱۰ متر کلاس SH۱ در خط آتش قرار می‌گیرد. همزمان با او، فاطمه همتی، ملی‌پوش تیراندازی باکمان هم در صورت صعود به یک‌شانزدهم کامپوند انفرادی کارش را آغاز می‌کند. 
سعید صادقیان‌پور اولین ملی‌پوش تکواندوی مردان است که برای کسب مدال در شیاپ‌چانگ گرندپله حاضر می‌شود. مبارزات هوگوپوش وزن ۶۳ -کیلوگرم در کلاس K۴۴ از ساعت ۱۱ آغاز می‌شود و طبق برنامه صادقیان‌پور به مصاف سالامون جگیری از جزایر سلیمان می‌رود و در ادامه با ناتان تورگواتو از برزیل دیدار می‌کند. سرگروه تیم ملی کشورمان در صورت پیروزی در این دو مبارزه به مرحله نیمه‌نهایی صعود می‌کند. در سمت جدول صادقیان‌پور، محمودبوز عنوان‌دار جهان و پارالمپیک توکیو از کشور ترکیه حضور دارد. 
در رشته پاراشنا نیز امیدوار به درخشش دو نماینده خود هستیم؛ سینا ضیغمی‌نژاد و شاهین ایزدیار در ۱۰۰ متر قورباغه کلاس SB۹ از ساعت ۱۲:۲۵ به آب می‌زنند به این امید که پس از صعود از دور مقدماتی در جمع برترین‌ها قرار بگیرند. سیدمحمدرضا میرشفیعی، پرچمدار و تیرانداز ایران در ۱۰ متر بادی مردان از ظهر جمعه تلاشش را آغاز و در صورت صعود به فینال از ساعت ۱۵:۳۰ جمعه برای تصاحب مدال شلیک می‌کند. 
فردا سه دوومیدانی‌کار نیز داریم؛ حامد امیری و ظفر ذاکر در پرتاب وزنه مردان از ساعت ۲۰:۳۵ و پرستو حبیبی در پرتاب کلاب بانوان از ساعت ۲۰:۴۰ در میدان نبرد حاضر می‌شوند. 
گلبال و والیبال نشسته هم رودرروی اولین حریف خود قرار می‌گیرند. والیبالیست‌های ایرانی با هدایت هادی رضایی این‌بار نیز هدفی جز طلایی شدن ندارند و سرمربی آن‌ها بار‌ها تأکید کرده حتی کسب مدال نقره نیز برای آن‌ها حکم ناکامی را دارد. تیم‌ملی والیبال نشسته در نخستین گام خود از ساعت ۱۵:۳۰ به مصاف اوکراین می‌رود. همچنین تیم‌ملی گلبال‌مان هم (۱۴:۴۵) در اولین بازی رودرروی فرانسه میزبان مسابقات قرار می‌گیرد.

source

توسط tehruntime.ir