به گزارش شهرآرانیوز، صدای گاز موتورهای سنگین همهجا را برداشته بود. موتورسواران روی موتورهایشان با گازدادن درجا برای حریف کری میخواندند و از زیر کلاه ایمنی لبخند روی لبشان مشخص بود. تپههای مجموعه شهرستانی کلاته شهرداری شاندیز میزبان حضور موتورسوارانی بود که از همه جای کشور خودشان را به مشهد رسانده بودند تا در مسابقات دستهجات آزاد «هارداندرو» شرکت کنند؛ رقابتهایی که نه بهصورت استانی، بلکه با حضور ورزشکارانی از چندین استان، دیگر وجهه کشوری به خود گرفته بود. صبح نخستینآدینه آذرماه سال ۱۴۰۳ ساعاتی جذاب برای آنهایی بود که به ورزش موتورسواری و جولان راکبان این رشته روی خاک و شن و ماسه علاقهمندند.
مسیر سخت برای نمایش جذاب
اگر صبح آدینه گذشته سروکارتان به مسیر جاده مشهد-شاندیز میافتاد، بیتردید موتورسوارانی را میدیدید که با موتورهای سنگین به سمت مقصدی صعبالعبور در حال حرکت بودند! ورزشکارانی که کلاههای ایمنی به سر داشتند و هدف اولشان رسیدن به مبدأ مسابقه بود. میدان ولیعصر (عج) ایستگاه اولی بود که ورزشکاران برای رفتن به محل مسابقه با یکدیگر قرار میگذاشتند و از آنجا پا در مسیر صعبالعبور داشتند تا خودشان را به مبدأ مسابقه برسانند؛ مسیری که از دل تپهها و کوهها که همان موانع طبیعی لازم برای این رشته ورزشی بود، عبور میکرد. پانزده کیلومتر خاکی و عبور از درههایی که جادهاش فقط راه عبور یک خودرو بود، مسیر رسیدن به محل مسابقات را ترسناک میکرد. جالب آنکه همین مسیر عجیبوغریب محل عبور و مرور خودرو علاقهمندان به این رشته ورزشی بود که میخواستند از دل طبیعت هیجان ناب «هارداندرو» را از نزدیک تماشا کنند. نکته تأملبرانگیز آنکه با وجود استقبال چشمگیر و حضور پرشمار خودروها در طول مسیر و محل مسابقه هیچ تمهیداتی برای بهبود کیفیت جاده یا مسیر صورت نگرفته بود. گویی مسئولیت هر اتفاقی که میتوانست در این مسیر بیفتد، به پای خود ورزشکاران و مردمی بود که برای تماشا به دل کوه زده بودند.
کارگران هنوز مشغول کارند!
با وجود اینکه ساعتی از زمان اعلام شروع مسابقه گذشته بود، با ورود موتورسواران و مردم به محل برگزاری مسابقه که دل تپهها و کوهها بود، هنوز کارگران مشغول نصب داربست خط شروع بودند و عوامل برگزاری نیز هماهنگیهای لازم برای ایمنی و استانداردهای برگزاری مسابقه را انجام میدادند؛ بهشکلی که سوت آغاز این رقابت ساعاتی پس از زمان اعلامشده زده شد. با وجود این، راکبان «اندرو» از این فرصت استفاده کردند و روی تپهها به مشق داشتههایشان میپرداختند. صدای گاز موتورهای سنگین و حالوهوای مردمی که برای تماشا روی تپه و کوه نشسته بودند، جو فوقالعادهای به محل برگزاری مسابقات داده بود.
چند روایت معتبر از نبردی پرمشقت
حامد جوادی، مسئول برگزاری مسابقات است که در دل شلوغیها و اندکی هم بینظمی حاضر در محل رقابتها، همه تلاشش را میکرد تا هرچه سریعتر به اوضاع سامان دهد. جوادی درباره «هارداندرو» به شهرآرا ورزشی گفت: مسابقات هارداندرو، مسابقاتی است که در فضاهای باز و موانع طبیعی برگزار میشود. او با تشریح هیجان و کیفیت این رقابتها افزود: این رقابتها در موتورسواری همیشه از هیجان ویژهای برخوردار است و خوشبختانه در این دوره رایدرها از قهرمانان درجهیک کشور هستند که در این مسابقات شرکت کردهاند. مسابقات قهرمانی هارداندرو دستهجات آزاد به همت مسئولان هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان خراسانرضوی و به میزبانی هیئت طرقبهوشاندیز برگزار شد. وی با اشاره به شمار شرکتکنندگان اظهار کرد: شصت شرکتکننده از استانهای مختلف در این مسابقات حضور دارند؛ ورزشکارانی از استانهای مازندران، کرمانشاه، البرز، همدان، خراسانشمالی، خراسانجنوبی و خراسانرضوی که همگی از قهرمانان بنام این رشته هستند.
مجتبی کدخدایی یکی از این ورزشکاران است که پیش از شروع مسابقه موتورش را آماده میکند. او در حاشیه برگزاری مسابقات گفت: نزدیک دوازدهسال است که بهصورت حرفهای این رشته را دنبال میکنم. سطح این دوره مسابقات بالاست و طراحی ویژه و خوبی برای مسیرهای این مسابقه صورت گرفته است؛ بهشکلی که سطح رقابتها با مسابقات ترکیه یکی است. مسیر رقابتها چالشی طراحی شده و کار برای همه رایدرها سخت است.
سعید شریف، دیگر ورزشکار حاضر در مسابقات، با اشاره به سخنان کدخدایی، تصریح کرد: همیشه میگویند فلان مسابقه سطحش بالاست، اما من میخواهم اعتراف کنم واقعا سطح این مسابقات بالاست و به نظرم از مسابقات کشوری کم نمیآورد.
پایان قهرمانانه
رقابتها که به پایان میرسد، چهره نفرات برتر مشخص میشود؛ آنهایی که جام قهرمانی به دست گرفتهاند و به نشانه خوشحالی آن را بالا میآورند. در پایان این رقابتها در کلاس ایرانی محمد صاحبپور از شهرستان طرقبهوشاندیز به مقام قهرمانی رسید و وحید یزدانپور از مشهد دوم شد. امیررضا نیشابوری هم از مشهد به رتبه سوم رسید. در کلاس خارجی مصطفی صاحبپور از طرقبهوشاندیز اول شد و نوید مارکویی از رامسر و محمد پورکتداد از طرقبهوشاندیز دوم و سوم شدند.
source