به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو و قطعه سازی کشور در سالهای اخیر با چالشهای ریز و درشتی مواجه بوده است؛ از چالش های مالی و ناشی از سیاست های دستوری تا مشکلات ارزی متاثر از شرایط تحریم، همگی موجب شده است تا این صنعت در مسیر درستی قرار نداشته باشد و تولید خودروسازان و قطعه سازان هر سال با نوسان مواجه شود.
در سال جاری نیز به واسطه کمبود نقدینگی و تدام سیاستهای اشتباه در قیمت گذاری و فروش، صنعت خودرو با مشکلات بسیاری مواجه شد و خودروسازان را در مرز کاهش تولید قرار داد؛ روندی که صنعت قطعه را بیش از گذشته تحت تاثیر قرار داده و با افزایش میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین، قطعه سازان را در وضعیت قرمز قرار داده است.
اما به دنبال هشدار نسبت به وضعیت وخیم قطعه سازی کشور، روز گذشته دکتر علی آبادی وزیر صمت در نشستی چهار ساعته با قطعه سازی کشور به بررسی مشکلات این صنعت پرداخت؛ نشستی که با درایت و پی گیری شخص وزیر؛ پیش بینی می شود دو چالش ارزی و ریالی قطعه سازان ظرف روزهای آتی برطرف شود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور در تشریح نتیجه جلسه روز پنج شنبه قطعه سازان با وزیر صمت ضمن قدردانی از نگاه کارشناسی و دقت نظر دکتر علی آبادی در حل مشکلات قطعه سازان، تصریح کرد: جلسه قطعه سازان با دکتر علی آبادی نتایج بسیار مثبتی به دنبال داشت و چنان چه با همراهی و درایت عالی وزیر صمت، انتظار می رود بخش مهمی از مشکل قطعه سازان ظرف روزهای آتی مرتفع شود.
نقش جریان فروش و نا کارآمدی سامانه یکپارچه خودرو در مشکل نقدینگی قطعه سازان
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، همچنین با توجه موضوعات مطرح در نشست با وزیر صمت، محور اصلی جلسه را بررسی وضعیت نقدینگی قطعه سازان عنوان کرد و افزود: به دنبال طرح مشکل شدید نقدینگی قطعه سازان و دلایل سازندگان در خصوص تاثیر جریان فروش خودروسازان، عدم اعلام قیمت های جدید و نا کارآمدی سامانه یکپارچه خودرو در ایجاد مشکل نقدینگی قطعه سازان، وزیر صمت ضمن پی گیری از مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی، مقرر کرد ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده از منابع مالی ناشی از فروش مجدد خودروسازان و همچنین منابع بانکی که قرار است توسط خودروسازان تامین شود، تمام مطالبات سررسید و ۱۲۰ روزه قطعه سازان پرداخت شود.
وی با اشاره به تاکید وزیر صمت بر انجام تعهدات مالی و پرداخت مطالبات قطعه سازان در موعد مقرر تصریح کرد: وزیر صمت در این نشست اعلام کرد شخصا ۱۵ روز آینده مسائل مربوط به نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه سازان را پیگیری خواهد کرد.
مشکل ثبت سفارش و ترخیص ملزومات قطعه سازان حل شد
دبیر انجمن قطعه سازان کشور، همچنین موضوع سقف واردات و مشکل ثبت سفارش قطعه سازان را از دیگر موضوعات مطرح در جلسه با وزیر صمت عنوان کرد و گفت: به دنبال تدوین و ابلاغ آیین نامه معاونت بازرگانی وزارت صمت به تمام فعالان اقتصادی و بازرگانی، هیچ شرکتی بیش تر از ۱۲۰ درصد نسبت به سال گذشته نمی تواند ثبت سفارش داشته باشد، این الزام باعث شد بسیاری از ثبت سفارش های قطعه سازان ابطال و کالاهای آنها در گمرک دپو شود و مشکلات زیادی را برای آنها بوجود آورد که خوشبختانه این مشکل با درایت وزیر صمت و همراهی خوب دکتر منطقی و دکتر توکلی معاونان وزیر صمت حل شد و یکی از جلسات بسیار پربار قطعه سازان با وزیر صمت در چند سال اخیر برگزار شد.
بیگلو اضافه کرد: بر همین اساس از ابتدای هفته جاری مشکل ثبت سفارش قطعه سازان حل خواهد شد و دیگر با اعمال این آیین نامه ثبت سفارش های قطعه سازان ابطال نخواهد شد و قطعه سازان می توانند از یکشنبه جاری ترخیص کالاها را انجام دهند.
وی گفت: البته انجمن های قطعه سازان به نمایندگی از تمامی قطعه سازان به وزیر صمت متعهد شدند که واردات و مصارف ارزی را مدیریت کنند به همین منظور مقرر شد این موضوع در سامانه جامعی که وزارت صمت طراحی کرده اعمال شود و هر شرکت بر اساس نیاز، ارز مورد درخواست آنها در نظر گرفته شده و بودجه آن تامین شود تا در طول سال میزان ارزی که مورد مصارف خودروسازان و یا خدمات پس از فروش است اعلام و تامین شود.
خروج قطعه سازان از وضعیت قرمز با عملی شدن تصمیمات وزیر صمت / با افزایش تولید در آذرماه تولید روزانه ۴۵۰۰ دستگاه محقق می شود
این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان معتقد است که با جدیت و تلاش وزیر صمت در حال حاضر بخشی از تامین ارز قطعه سازان و خودروسازان که مربوط به وزارت صمت است مشکلی ندارد اما بخشی از جریان تامین ارز شرکتها که مربوط به بانک مرکزی است مسلما خارج از اختیار وزیر صمت است و احتمال می رود باز هم قطعه سازان با همان چالش های ۵ سال اخیر با بانک مرکزی مواجه شوند.
بیگلو، همچنین عملی شدن تصمیمات نشست قطعه سازان با وزیر صمت را موجب افزایش تیراژ تولید و خروج از وضعیت قرمز قطعه سازی دانست و گفت: متاسفانه مشکلات نقدینگی و همچنین کمبود ارز خودروسازان و قطعه سازان در نیمه نخست امسال مانع از تحقق برنامه تولید تا نیمه اول امسال شد و افت تولید نسبت به برنامه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲ رخ داده است البته تا پایان مهر ماه افت تولید نسبت به سال گذشته رخ نداد و تلاش شد تا تولید در قیاس با شش ماه اول سال گذشته حفظ شود اما پیش بینی می شود در آبان ماه به دلیل مشکلات نقدینگی و ارزی کمی ریزش تولید را شاهد باشیم اما از آذرماه امسال با همراهی و انجام تعهدات وزیر صمت به تیراژ بالایی خواهیم رسید و پیش بینی می شود تیراژ ۴۵۰۰ دستگاه در روز برای دو شرکت ایران خودرو و سایپا محقق شود.
ظرف دو هفته آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان به حساب قطعه سازان واریز می شود
وی در ادامه به موضوع تامین نقدینگی سازندگان در خصوص آخرین ارقام مطالبات قطعه سازان از خودروسازان گفت: در حال حاضر آنچه در حساب فی مابین قطعه سازان و خودروسازان به طور قطعی موجود است ۵۰ هزار میلیارد تومان حساب صفر روزه است که معمولا یک سوم این مبالغ که حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان می شود جزء مطالبات سررسید شده بالای ۱۲۰ روز قطعه سازان است که با راهکار وزیر صمت انتظار می رود طی دو هفته آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات به حساب قطعه سازان واریز شود.
بیگلو تاکید کرد: البته قطعه سازان حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز حساب های بانکی با خودروسازان دارند که در قالب اوراق گام و خرید دیون و تفاهم نامه های بانکی، طلب قطعه سازان را پرداخت می کنند در حالی که ضامن پرداخت آن خود قطعه سازان هستند و در صورتی که به هر علت خودروساز نتواند چک هایی را که به عنوان تضامین به بانک داده در سررسید موعد تامین کند، قطعه سازان باید این مبالغ را تامین کنند بنابراین همواره قطعه سازان با ریسک حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی مواجه هستند.
دبیر انجمن قطعه سازان کشور در پایان از تلاش و جدیت وزیر صمت در رفع مشکلات قطعه سازان قدردانی کرد و یادآور شد: جلسه قطعه سازان با دکتر علی آبادی نتایج بسیار مثبتی داشت و بخشی از مسائلی که مربوط به وزارت صمت بود با نگاه کارشناسی و دقیق و مثبت وزیر صمت حل شد که مسلما گام موثری به منظور بهبود اوضاع تولید و صنعت قطعه سازی کشور خواهد بود.